Judita Ilenič Kopač: Moj pogled na zadnjih deset let poučevanja v glasbeni šoli

Kako hitro letijo leta? Že deset let je minilo od zadnjega praznovanja naše glasbene šole in letos praznuje 60. let.

Šola, ki praznuje, je tudi meni dala prve glasbene osnove. Kako zanimivo: učitelj, ki me je prvo leto učil klavir, je moj sodelavec, kolega, in nekateri učitelji, ki so postali kasneje moji sodelavci, so bili moji učenci v osnovni šoli in na gimnaziji, kjer sem jih učila glasbeno umetnost. Kako lepo se krog sklene in vrti. Glasba se nadaljuje. Zdaj to glasbeno šolo obiskujeta moja otroka. Hči se že 5. leto uči igranja na klarinet, sin pa letos končuje šolanje na naši lepi glasbeni šoli po 8. letih igranja na pozavno in 4. letih igranja na klavir. Nadaljeval bo glasbeno izobraževanje na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani.
Deset let nazaj moja otroka še nista vstopila v glasbeno šolo, zdaj pa jo eden že končuje?!

Da, marsikaj se je spremenilo in marsikaj se je zgodilo. Naj samo omenim obdobje korone. Kako poučevati na daljavo? Kako vzpostaviti stik z učenci, starši? Kako poučevati nauk o glasbi na daljavo? Še težje: kako poučevati glasbeno pripravnico in predšolsko glasbeno vzgojo na daljavo? Začetek je bil zelo težak. Priprava gradiva za pouk, ki bi ga učenci lahko opravili doma, in potem poplava e-pošte, ko so pošiljali fotografije narejenih nalog. Prvi meseci so bili naporni. Korona nas je ujela nepripravljene. Niti vseh e-poštnih naslovov staršev in učencev nisem imela! Se prav spomnim, kako sem s pomočjo sodelavca objavljala gradivo na šolski spletni strani. Pa je nekako šlo, čeprav se mi je e-poštni predal čisto zabasal. Pregorevala sem ob pregledovanju pošte in pisanju odgovorov. Sodelavec pa je poleg svojega dela vsak dan pomagal še z objavami mojih obsežnih gradiv. Lepo sva sodelovala in hvala mu za to.

V drugem delu koronskega obdobja sem bila bolj pripravljena. Pridobila sem vse e-poštne naslove otrok in staršev. Pouk nauka o glasbi je potekal prek Zooma. Sama sem se pozanimala in usposobila za Zoom-pouk s pomočjo kamere na telefonu, ki učencem prek Zooma prenaša na ekran, kaj pišem v notni in delovni zvezek. Pouk sem nadgradila še s snemanjem videoposnetkov razlage teoretične snovi in pouk »teorije« je stekel dokaj normalno. Kaj pa petje vaj, solfeggio? In izvajanje ritmičnih vaj in narekov? To prek Zooma ni bilo mogoče in tu je bil velik problem poučevanja na daljavo. Ko se je pouk preselil spet v razred, v učilnico, pa čeprav z masko na ustih, smo poskusili nadoknaditi to praktično izvajanje in vsi smo si oddahnili, da smo se oddaljili od računalnikov. Samo, da smo lahko peli in se slišali med seboj.

Kaj pa pouk z najmlajšimi učenci? Tistimi, ki še ne znajo brati? Tistimi, ki še ne hodijo v šolo? Za pripravnico in predšolsko glasbeno vzgojo sem tedensko pripravljala PowerPoint gradiva, ki so bila zvočno opremljena z navodili, slikami in pesmimi. Ta priprava gradiv je vzela največ časa, saj sem morala zapeti in posneti vse pesmi, odigrati in posneti vse spremljave, zvočno posneti vsa navodila za delo in na koncu sem skoraj vedno naredila še en videoposnetek pesmi s spremljavo skupaj z mojima otrokoma. Še dobro, da sta želela sodelovati in snemati. Zdaj verjetno ne bi več, saj sta najstnika. Bila sta mi v veliko pomoč. Učenci so komaj čakali te videoposnetke, ker so bili kreativni. Več kot 40 videoposnetkov sem skupaj z otrokoma posnela za pouk predšolske glasbene vzgoje in pripravnice, približno 40 pa sem jih sama posnela za pouk nauka o glasbi. Ti videoposnetki za najmlajše učence so bili opaženi tudi na Zavodu za šolstvo, saj sem jih občasno objavljala na spletu in na njihovo željo sem izvedla tudi spletno predavanje prek Zooma za glasbene pedagoge v glasbenih šolah.

Kaj mi je osebno dalo obdobje korone? Veliko inovativnosti, kreativnosti, izobraževanja na področju digitalizacije in hkrati veliko druženja ter ustvarjalnosti z lastnima otrokoma doma, ravno v povezavi z glasbo in ustvarjanjem. Bi to ponovila? Nikakor. Bilo je naporno za celo družino in na dolgi rok tak način poučevanja ne vzdrži. So pa ostali lepi spomini za vedno z videoposnetki mojih kreativnih otrok, ki jih v prihodnje nameravam vključiti v lastno skripto, gradivo, neke vrste delovni zvezek za poučevanje predšolske glasbene vzgoje. Že dolgo razmišljam, da bi si pripravila gradivo za učence po svojih merilih, v katera bi vključila QR-kode za ogled teh videoposnetkov kot nadgradnjo posamezne pesmi. Ampak to bo še malce počakalo. Upam, da ne še 10 let.

Kaj se je še novega zgodilo v teh 10 letih? Ja, povečalo se je število otrok v pripravnici. Zdaj imam že kar nekaj let po tri skupine in vsako leto po eno veliko skupino predšolske glasbene vzgoje. Delo s tako majhnimi otroci je naporno, odgovorno, a hkrati daje veliko zadovoljstvo, ko vidiš, kako napredujejo v glasbenem smislu, kako uživajo v muziciranju, petju, gibanju in poslušanju glasbe. Pri pouku se srečujem tudi z učenci, ki imajo kakšne druge razvojne težave in lepo je videti, kako jim glasba pomaga pri reševanju teh težav. Predvsem je lepo spremljati njihov napredek.

Delo pri nauku o glasbi in pri solfeggiu teče tako, kot mora. Nabavili smo veliko učil in glasbil za pouk. Zdaj čakam samo še interaktivno tablo, ki mi bo olajšala delo, ter elektronsko redovalnico in dnevnik, da mi ne bo več treba ročno računati vseh statistik ob koncu leta in povprečnih ocen za vsak razred.

Kaj pa pevski zbori? Otroški pevski zbor Muzikalčki je pred korono dosegel uspehe na regijskih tekmovanjih, in ko se je pripravljal na državno zborovsko tekmovanje, je prišla korona. Tekmovanje je odpadlo. Delo z zborom se je ustavilo. Najboljši pevci so postali najstniki. Po koroni se je otroški zbor pomladil z novimi pevci in začel znova. Vzpon je trajal kar nekaj časa, a rezultati so že vidni. Kaj pa tisti boljši pevci, ki so postali najstniki in prerasli Muzikalčke? Ustanovila se je mladinska pevska skupina Vivace, ki je takoj po koroni združila te boljše pevce v skupino, ki rada prepeva. Vsako leto se ji pridružijo novi člani. Nekateri pevci niso več učenci naše šole, a z veseljem še vedno prihajajo na vaje in ostajajo del naše glasbene šole.
Pa saj – kaj pa je bistvo glasbenega šolanja? Da učenec po zaključku nižje glasbene šole nadaljuje s petjem in igranjem. Bodisi sam, bodisi v kakšnem društvu, folklorni skupini, zboru, godbi, bendu ali pa še vedno sodeluje v katerem od šolskih orkestrov ali pevskem zboru Vivace. Ti bivši učenci imajo znanje, izkušnje, uigranost in so zanesljivi – predvsem pa imajo radi glasbo.
Ne smem pozabiti še na vse učence, ki so v teh letih nadaljevali glasbeno šolanje na Konservatoriju v Ljubljani, v Celju ali v Mariboru. Zelo sem ponosna, da so bili vsi moji učenci, ki sem jih pripravljala na sprejemni izpit, uspešni in so sprejemni izpit opravili.

Naj zaključim z mislijo: veliko se je zgodilo, veliko se je spremenilo, a glasba ostaja, povezuje in zbližuje. Naši glasbeni šoli pa želim še veliko uspehov, veliko vedoželjnih učencev, spodbudnih učiteljev in veliko ustvarjene ter poustvarjene dobre glasbe.

Judita Ilenič Kopač, učiteljica nauka o glasbi, solfeggia, pripravnice, predšolske glasbene vzgoje in zborovodja


Predšolska glasbena vzgoja

Pouk predšolske glasbene vzgoje je namenjen 5-letnim otrokom, ki obiskujejo zadnje leto vrtca. V program se lahko vpišejo otroci brez sprejemnega preizkusa, saj je smisel PGV razvoj glasbenih sposobnosti, torej ritmičnega in melodičnega posluha preko petja velikega repertoarja pesmi, igranja na Orffova glasbila, didaktičnih glasbenih iger, poslušanja glasbe in giba ob glasbi. Pouk predšolske glasbene vzgoje poteka samo na matični šoli v Črnomlju in je namenjen učencem vseh treh belokranjskih občin.

V šolskem letu 2024/25 pouk predšolske glasbene vzgoje obiskuje 11 učencev. PGV poučuje prof. Judita Ilenič Kopač.


Glasbena pripravnica

Glasbena pripravnica v glasbeni šoli je namenjena 6-letnim otrokom, ki v šolskem letu vstopijo v 1. razred osnovne šole. V pripravnico se lahko vpišejo učenci brez sprejemnega preizkusa. Namen pripravnice je priprava otrok na sprejemni izpit za vstop v glasbeno šolo na inštrument, ki si ga otrok želi igrati. Poleg tega pa so glavni cilji pouka pripravnice razvoj ritmičnih in melodičnih sposobnosti, z veliko petja in didaktičnimi igrami, navajanje na skupinsko delo, oblikovanje estetskega odnosa do glasbe, spoznavanje glasbil, igranja na Orffova glasbila in učenje igranja blokflavte. Z učenjem osnov igranja na blokflavto se učenci že v pripravnici navajajo, da je inštrument potrebno vaditi, da je potrebno biti potrpežljiv in vztrajen. Pouk pripravnice poteka samo na matični šoli v Črnomlju za učence vseh treh belokranjskih občin.

V šolskem letu 2024/25 pouk pripravnice obiskuje 39 učencev, ki so razdeljeni v 3 skupine. Pripravnico na šoli poučuje prof. Judita Ilenič Kopač.


Nauk o glasbi

Nauk o glasbi je predmet, ki se ga učenci učijo vzporedno poleg učenja glasbila. Je skupinski predmet, pri katerem se učijo glasbenega opismenjevanja, osnov glasbene teorije, krepijo ritmični in melodični posluh, krepijo estetski odnos do glasbe, razvijajo ustvarjalnost in skupinsko udejstvovanje. Pouk poteka na vseh treh šolah Glasbene šole Črnomelj. Na matični šoli v Črnomlju so učenci vsakega razreda razdeljeni v dve skupini. Tako je na matični šoli v Črnomlju v šolskem letu 2024/25 pri nauku o glasbi od 1. do 6. razreda 122 učencev, ki so razdeljeni v 12 oddelkov. Učenci občine Metlika in občine Semič pa obiskujejo pouk nauka o glasbi na podružnični šoli v Metliki ali Semiču. Tam imajo za vsak razred po en oddelek ali pa kombinacijo dveh razredov, skupaj združenih v en oddelek.

Na matični šoli pouk nauka o glasbi poučuje prof. Judita Ilenič Kopač, na podružničnih šolah v Metliki in Semiču pa prof. Bernard Prešeren.


Solfeggio

Predmeta solfeggio 1 in solfeggio 2 sta nadaljevanje šolanja po končanem 6-letnem glasbenem izobraževanju. Za to nadaljevanje se odločijo učenci, ki bi radi 7. in 8. leto še nadaljevali šolanje, igrali v orkestrih, komornih igrah ali se pripravljali na sprejemni izpit za srednješolsko glasbeno izobraževanje.

Pouk solfeggia je nadaljevanje pouka nauka o glasbi, pri katerem je bolj poudarek na slušnem in praktičnem obvladovanju teorije, ki so jo spoznali v preteklih letih. Torej gre pri predmetu za več glasbenih narekov, slišanje intervalov, akordov, za izvajanje težjih ritmičnih in melodičnih vaj, spoznavanje oblikoslovja glasbe, starih lestvic, lestvic moderne dobe in povezavo teorije s prakso. V šolskem letu 2024/25 pouk solfeggia 1 obiskuje 7 učencev, pouk solfeggia 2 pa 8 učencev. Letos sta 2 učenca iz razreda solfeggio 2 uspešno opravila sprejemni izpit za nadaljnje srednješolsko glasbeno udejstvovanje. Sprejemni izpit sta imela iz glasbila in iz teorije. Pri izpitu iz teorije sta morala obvladati vso glasbeno teorijo, slišati intervale, akorde, spominske vzorce in izvajati ritmične in melodične vaje prima vista. Pouk solfeggia poteka samo na matični šoli v Črnomlju, zato ga obiskujejo učenci iz vseh treh belokranjskih občin.

V šolskem letu 2024/25 pouk solfeggia poučuje prof. Judita Ilenič Kopač.